Extraljus som kan ha räddat våra liv

NBB Alpha 225 är grym som Extraljus
Förra vintern skaffade vi i vår familj extraljus på vår Volvo. Det var vid en specifik situation där kan jag lova att det kan ha varit livsavgörande då vi bor ute på landet och vintermörkret är en stor fara på vägarna. Nedan kommer lite fakta och tankar som kan vara värt att läsa.
Fakta om Xenon Extraljus och Halogen som Extraljus
Det är vanligt att byta till Xenon extraljus efter att du har bytt till Halogen extraljus. Till skillnad från Halogen, så antänds Xenon extraljus av en annan gas, nämligen Xenon. När xenon passerar den den elektriska laddningen resulterar detta i att Xenonlamporna kan brännas mycket vitare än halogenlampor, vilket resulterar i effektivitet och förbättrar sikt och synlighet. Xenon är vanligtvis ljusare än lysdioder och halogener, men Xenon brukar vara lite mer ömtåliga, samtidigt som de inte är lika hållbara som lysdioder. Det som blir är att Xenon måste bytas ut mer frekvent än LED och med Xenon så finns det risker att lamporna förbrukas tidigare än de mer originella glödlamporna. Kolla dimbar led – spar man energi då? för ännu mer effektivare belysning.
I längden så vinner ändå Xenon i jämförelse med halogen extraljus och beroende på vad du är ute efter, så kan du välja en färg som passar dina önskemål. Med tiden kan dock dessa lampor emellertid börja brännas vid lägre eller högre temperaturer och när de ska förbrukas, så ändrar vissa modeller färg på ljuset. Vanligtvis så brukar tester av LED ljus visa att LED är ett rimligare val för både kortvarig och långvarig användning.
Många väljer att uppgradera till xenon extraljus, men en viss procentandel av dem som använder det, som i sinom tid kommer att byta till led extraljus. Även om extraljus xenon är skarpare och kraftfullare än halogen, så är framtida service svårt att komma ifrån. Även om man hittar billiga xenon extraljus så kan det bli väldigt kostsamt i det långa loppet. Vill du lägga pengar på rätt produkt och letar efter ett kvalitativt, men kortvarigt extraljus, så bör du ta dig en extra titt på Xenon extraljus. Är du dock på jakt efter ett långvarigare alternativ, så är led extraljus till bil det rätta alternativet för dig.
Läs mer om teknik och bilteknik på jeapie.com.
Hur fungerar LED?
Eftersom led extraljus för bil ännu inte är standard får du som bilägare valmöjligheten att installera det på din bil. Det går bra att göra det själv eller på en verkstad. Kärnan i LED är dess lysdioder som utsöndrar ett starkt ljus med en väldigt låg energiförbrukning och som avger lägre utsläpp. Användandet av elektricitet i bilar har idag blivit en viktig fråga och det har gett extra fokus på användandet av extraljus. Ljus av typen LED har en långsam förbrukningstid och lysdioderna inuti LED lampan har en driftlängd på upp till 100 000 timmar och ibland mer. De avgörande faktorerna för lampans livslängd beror på hur lampans design ser ut och hur effektivt den avleder värmebildning.
LED lampor är väldigt känsliga för värmeutveckling och detta kan reducera lampans livslängd med upp till hela 80 procent. Idag så har vi bättre teknik på tillverkandet av LED lamporna, vilket gör att de idag har en bättre design är vad de hade för bara ett par år sedan. Dioderna i LED lampor är en typ av ledare som utsöndrar ljus när ström passerar genom den och fungerar enbart när ström flyter i en riktning. Eftersom det krävs relativt lite ström för att lysa upp en lysdiod, så är energin som går från batteriet mindre än den energi som krävs för att driva exempelvis Xenonlampor eller halogen-lampor.
Läs mer om LED på Bilkungen.se.
LED extraljus pris
Vad är då bäst? Extraljus led eller xenon. Det är än idag Halogen som är mest standard på vägarna, men det är inte långt ifrån att LED börjar ta ikapp. Extraljus led har många fördelar när det jämförs med konkurrenten Xenon. Priset för LED minskar år för år, vilket gör att många väljer att byta sina extraljus till LED. LED Extraljus använder ett antal ljusemitterande dioder för att skicka elektricitet från bilen till ljus med betydligt högre effektivitet än Xenon och Halogen.
Elektriciteten skickas från katod till anod som skickas genom ett material som aktiverar ljuset. Med samma ledare formas fotoner, som sedan lyser upp vägen framför bilen. Det är värmen i ledljus som kan avgöra att livslängden på extraljusen blir längre eller kortare, eftersom lysdioderna är känsliga för värme.
Vilken är bäst NBB Alpha 225 med Xenon eller LED?
Fördelar NBB Alpha 225 Xenon Extraljus
- Du kan välja färgtemperatur mellan 4300k och 6000k
- Du får bättre ljusstyrka än vad du får av LED
- En ljuskälla som har funnits länge och visat på bra resultat
- Har en räckvidd som når längre
- Kan levereras färdigt ihopbyggt
Nackdelar NBB Alpha 225 Xenon
- Har kortare livslängd än NBB 225 Alpha i LED utförande
- Behöver betydligt kraftigare kablage
- Merströmförbrukning
- Tar längre tid att starta upp än va NBB 225 Alpha LED gör
Fördelar NBB Alpha 225 LED
- Längre livslängd än NBB Alpha 225 Xenon
- Startar mycket snabbare än NBB Alpha 225 Xenon Extraljus
- Enklare montering än NBB Alpha 225 Xenon
- Enklare kabeluppsättning
- Är mer stöttålig
- Lägre strömförbrukning
Nackdelar NBB LED
- Producerar inte lika stark ljus som 60W – NBB 225 Xenon
- Finns endast i färgtemperaturen 6000K till skillnad från Xenon NBB 225
- Når inte längre än halva räckvidden som Xenon utförandet av NBB 225 Alpha gör
För mer info om NBB Alpha 225 extraljus kolla på https://www.xenonkungen.com/se/produkter/extraljus/nbb-alpha-extraljus/
Eller du kan också läsa vårt inlägg om bilvård .