Psyket

Simma vid stress

Ems föreslog själv att jag skulle simma under en av mina sjukdagar. Jag hade nästan glömt bort denna träningsform. När vi skulle lära oss simma i skolan var jag sist kvar. Tillsammans med min klasskompis Alexander skulle jag lära höger ben att gå i en halvcirkel istället för som en uppstoppad linjal. Det tog en del tid och skattepengar innan vi var klara, men jag gillade att gå dit och öva, för jag var kär i Alexander och såg detta som någon form av dejt.

När jag simmar tränar jag förstås också psykiskt. Simning är perfekt för mindfulness och icke-värdering (Överlevarguiden #12!). I varje simtag beskriver jag vattnet utan att värdera det: kallt, mjukt, lent, blött.

En annan psykisk övning är att gå igenom sina år. Gör din uppdelning i år, varv och terapeutiska frågor. Du kommer inte bara gå där ifrån med en starkare kropp, du kommer gå ur simbassängen med ett lugn.

Exempel: Jag har fem tuffa psykiska år och simmar 20 rundor. Under fyra varv tänker jag på det året. Vad som skedde, varför det skedde, vad jag lärde mig och hur jag kan använda det i framtiden.

Ett annat plus med simning som inte ska underskattas är att du ofta simmar bland tanter som luktar knäckebröd och har många fina livsvalkar. Jag behöver se vanliga kroppar för att skjutas ut ur filterbubblan lite. Att dessutom tjjuvlyssna på samtalen i bastun där det tävlas om vilket barnbarn som spårat ur mest gör ju i alla fall inte att man mår sämre.

/S

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.