Överlevarguiden

Överlevarguiden #19

SÅ OFTA som jag fått höra att jag ska andas när ångesten kommer. Men problemet har varit att jag absolut inte kan andas som vanligt under min panikångest, och ibland inte när jag sitter på bussen och ångesten kommer krypandes. Det som ska vara allra mest basalt och naturligt blir en kamp inom mig, hur andas jag mig ur det här?

Jag har lärt mig två tekniker som fungerar för både mig och Emma.

Andas i fyrkant:
Titta på en vägg, en tavla, en tv, en mobil eller en buss. Den kan vara jämn eller avlång. Följ fyrkanten runt med blicken samtidigt som du andas in längs en kant, ut längs nästa, in längs följande kant och ut längs den sista sidan. Gå runt fyrkanten så, om och om igen.

Om den är avlång: andas in längs kortsidan och ut längs långsidan.

4/6-andning:
När vi hyperventilerar andas vi in längre än vi andas ut, och takten på andningen ökar. I 4/6-adning gör vi tvärt om. Andas in på 4 och ut på 6. Det kan vara sekunder, eller din egen takt. Räkna alltså:

1, 2 , 3, 4 (inandning)

1, 2, 3, 4, 5, 6 (utandning)

Dessa andningstekniker kräver övning när du inte har ångest. Lycka till <3

/S

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.