Överlevarguiden

Överlevarguide #12

Icke-värdering. Att gå i terapi är för mig att få ett annat perspektiv. Vi är alltid partiska till oss själva, det är därför självhjälp inte fungerar (tro mig, jag har stått varje morgon i 3 år och sagt att jag är söt). Under en terapiomgång så pratade vi mycket om min tendens till att döma min psykiska ohälsa. Den första känslan var ilska. Den andra känslan var ilska på ilskan. Och det var inte ilskan som gav mig ett ångestpåslag. Det var ilskan på ilskan.

Detta är väldigt vanligt. Vi skulle aldrig säga en brännskada är överdriven. Däremot säger många med mig att ens egen skam är det.

Mycket handlar om mindfulness, något jag trodde handlade om att lära sig att inte fokusera alls tills jag insåg att det handlar om att lära sig att fokusera annorlunda. Det här går att öva upp. Slå upp Spotify och sök på ”Sigge Hill”. Han har en låt som heter ”Aaaaaaaaaaaaaaaaahhh”. Lyssna på den utan att värdeladda den. Du får inte säga att den låter förjävligt. Använd beskrivande ord. Högt. Nasalt. Monotont.

Exakt samma sak ska du göra med din känsla, du ska observera den. Försök att inte tänka att din ilska är överdriven, pinsam, jobbig. Titta på den utifrån och döm den inte. Tänk att det gör ont att den är där och försök visualisera den som en uppförsbacke som snart tar slut. För din ilska kommer gå över när den behöver gå över. En känsla ljuger aldrig. Däremot är våra tankar om våra känslor ofta orättvisa.

Ett svar till “Överlevarguide #12

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.