Åsikter

10 repliker när du lider av psykisk ohälsa

Ibland behöver vi vara lite extra vassa med tungan när vi pratar om vårt mående, då psykisk ohälsa fortfarande är så stigmatiserat. Vissa ser inte våra problem som riktiga. Här kommer lite repliker du kan använda, men också mantran du kan ha till dig själv eller sätt att stötta dina vänner på. Ta till dig vad du behöver, och kom ihåg att hitta DINA ord! <3

När du ännu en gång hör någon använda begreppet söndagsångest:

Om vi kallar något lite jobbigt för söndagsångest så borde vi även ha kissångest när vi är kissnödiga. (Däremot kan du såklart ha ångest på en söndag, eller må dåligt över din jobbsituation!)

När någon säger att du ska ”rycka upp dig”:

Hur ska jag rycka upp mig när jag aldrig ryckt ner mig?

Alternativt…

Du kanske vill normalisera min psykiska ohälsa, men just nu avdramatiserar du den.

När du säger till dig själv att du inte vet om du ska söka hjälp eller inte:

Ingen har någonsin ångrat att hen tog emot hjälp.

När en vän är rädd att säga fel sak till dig nu när du berättat om din ångest:

Att prata om psykisk ohälsa handlar om att lyssna. Inte lösa.

Alternativt…

Ord förstör inte, ord förändrar.

När du känner skam över din psykiska ohälsa:

Ingen har någonsin valt att må dåligt. Jag kan inte skämmas över något jag aldrig valde.

När du känner att ingenting händer eftersom du kanske inte orkar jobba/plugga/träffa vänenr i samma utsträckning som förr:

Även fast det inte känns så, så växer du när du mår dåligt. (Kanske är det just växtvärken som gör ont.)

När någon frågan varför man borde prata mer om psykisk ohälsa:

För att en dag kunna prata om psykisk hälsa.

När du tänker att det aldrig blir bättre:

Det BLIR bättre. Vi (Emma & Siri) är två levande bevis på det.

/S

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.