Påminnelse!

Fler drabbas av livmoderhalscancer – ingen vet varför

Detta är så viktigt, hörni! Vi kan bli betydligt bättre på att kolla upp kroppen (Emma kollar mina bröst på fyllan för att jag inte vågar i nyktert tillstånd…), men vi måste påminna varandra. Så idag påminner vi er för att VeckoRevyn påminde oss!

Kram <3

/S

Enter a title

8 sätt att ha egentid på!

Återhämtning behöver inte vara att lyssna på mindfulness. För oss innebär det så mycket mer. Här är några saker du kan göra under din egentid för återhämtning:

ETT: Träna. Träning har visat sig vara mycket mer effektivt för stressen än mindfulness (mer om det i ett kommande inlägg!). Att träna ensam kan kännas läskigt, men vara helt befriande också. Testa!

Magiskt på prommisen i Stockholm idag!!

TVÅ: Lyssna på en ny podd (förslagsvis vår). Dyk in i två andra människors värld en stund eller låt de där nya rösterna bara få tugga på i bakgrunden.

TRE: Handla. Att gå omkring i affären utan en lång och tung handlingslista kan vara så skönt.

FYRA: Rensa bilderna! Någon gång behöver vi ändå göra det, och vi fotar ju (oftast) fina stunder. Låt dig vara lite nostalgisk.

Som när detta dök upp i flödet igår!

FEM: Skvallertidningar!! Att frossa i historier om kända människors skilsmässor eller fotvårtor… mmmmmm!

SEX: Städa/rensa. Minns ni ångeststädningen? Att rensa ut saker som är förknippad med gammal ångest. Den där tidningsartikeln på kylskåpet från 2014, eller tröjan du hade när exet gjorde slut. Bye.

SJÖ: Laga matlådor. Omtänksamt och dessutom ett perfekt tillfälle att aktivera alla sinnen.

ÅTTA: Planera en resa. Sätt dig och googla i timmar. Skitsamma om den blir av, att drömma kostar inte.

PSSST… När du rensar bilderna kanske du ser att du inte träffat en vän på alldeles för länge. Perfekt att avsluta egentiden med att ringa någon. Egentid bra, men tillsammans bäst, enligt oss! <3

 

Östermalmsvibbar

Körde en grön liner igår! Hade världens fuldag, men ser att jag var snygg. Skönt ändå!

Polotröja: H&m

Byxor: Beyond Retro, Levis

Skor: & other stories

Örhängen: Nelly

Skal: Fyndiq lol

Attityd: Bekräftelsesökande

/E

TEDS

Har du inget att göra? Behöver du pluggpaus? Ligger du hemma i sängen utan att kunna ta dig upp? Vill du bara ha inspo? Don´t you worry child, jag har svaret på vad du ska göra. Titta på Ted-talk såklart! Jag tittar inte jätteofta på kvalitativa videos som dessa här, för att vara ärlig. Jag är ju mer av en Beauty-guru-på-youtube-kinda-girl så att säga. Det betyder dock INTE  att jag är ointresserad av att lära mig mer, eller insupa kunskap. Skulle säga att det ärmin favoritgrej i hela världen faktiskt? Förutom mina syskonbarn osv såklart.

Nedan har ni 4 st lättillgängliga, intressanta och inspirerande talks som jag hoppas kan ge er lite power i vardagen. Det kan vi alla behöva!

/E

Överlevarguiden #32

Veckans överlevarguide handlar om återbesök. Om du har en kontakt i vården så är det tyvärr (!!) ofta så att det är du som måste upprätthålla den kontakten. DU måste ringa och be om ett återbesök. Det suger såklart att det är så, men någonstans måste vi utgå från hur det faktiskt ser ut och ta upp luren.

Gör detta, så läkaren kan omvärdera dina mediciner eller din behandling. Du ska till exempel inte behöva äta samma antidepp i fem år. Det gjorde vi samtidigt som vi väntade år ut och år in på att våra läkare skulle ringa oss. I efterhand kan vi se att Emma förmodligen hade kunnat trappa ut sin medicin efter två år, och jag efter fyra. OBS! Endast en läkare kan avgöra detta!!

/S